lördag 17 juli 2010

Interaktiva tavlor

Har vi en av där jag jobbar, givetvis är den undangömd i ett sällan använt konferensrum. Jag har alltså aldrig använt den med elever, en klass får inte plats i det där konferensrummet. Bortkastade pengar tycker jag, någon vaktmästare som skulle kunna skruva ner tavlan och skruva upp den igen i ett klassrum har vi inte. Möjligtvis skulle jag kunna göra det men jag har helt ärligt ingen lust.

Den vi har är en Smartboard som ju på filmen på kurshemsidan ser rätt trevlig ut att använda. Fast jag tycker att eBeam verkar smartare på många vis eftersom det inte behövs någon särskild tavla. Med andra ord är det en pryl som går att flytta runt i olika klassrum (spartips!).

Det som jag egentligen tycker är allra mest fascinerande med alla det här tavlorna/tavelprylarna och tablet PCn är att man ska skriva för hand. Är det bara jag som får ständiga klagomål av eleverna om att jag har en oläslig handstil? Den blir ju inte direkt bättre när jag ska skriva på en tavla heller. Jag använder hellre bara en projektor och skriver i ett vanligt ordbehandlingsprogram. Kanske om man är mattelärare och ska skriva formler och annat att det går fortare att göra för hand men det finns ju anledningar till att jag inte är mattelärare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar