måndag 12 juli 2010

Wikipedia

På den här sidan har jag roat mig med att göra en ändring eller tillägg. Inget stort, bara en liten test, http://sv.wikipedia.org/westernridning

Det skulle vara roligt att ha en egen wiki knuten till skolan där jag jobbar. Eller kanske ännu hellre en som är till för hela kommunens skolor eftersom min skola är så liten. Där skulle alla elever och lärare kunna lägga in nyttig information om sådant som undervisningen i skolorna handlar om. En sådan wiki skulle ju gå att kontrollera informationen på, någon lärare skulle kunna ha ett slags moderatoransvar och läsa igenom texter och annat.

Det är det som jag ser som den största nackdelen med en wiki, vem som helst kan redigera och lägga in vilken information som helst. Källkritik är viktigt. Samtidigt är det en fördel, massor av människor kan lägga in information som ännu inte hunnit till "officiella" kanaler. Så många anställda har inte NE.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar