söndag 24 oktober 2010

För kärlek och Fatta eld

För kärlek är skriven av Bali Rai och är lika bra som de andra böcker av samma författare som jag läst. Den här boken är en slags Romeo och Julia-historia skulle man kunna säga, det är förbjuden kärlek men ändå inte. För att använda ett av boken uttryck så är det inte flickans familj-familj som har synpunkter på kärleken utan resten av familjen, i Sverige skulle vi nog definiera dem som släkten och himla med ögonen. Boken beskriver i alla fall livet i en större stad i Storbritannien på ett realistiskt sätt. Jag får känslan av att det är så här med olika sorters rasism som en del av vardagen.

Nästa bok jag läst är Fatta eld av Suzanne Collins, det är fortsättningen på Hungerspelen. Även i den här boken får läsaren uppleva ett hungerspel, men ett som inte har de deltagare som i alla fall jag först trodde och som dessutom slutar på ett för hungerspelen oväntat sätt. Jag läste både den här och den föregående i ett svep nästan, jättebra böcker båda två. Nu måste jag bara ha tag i den tredje delen, måste googla lite. Jag är inte ens säker på att den har kommit ut.

Den här trilogin tror jag kommer att bli, om det inte redan är, en favorit bland tonåringar nästan i klass med Twilight-serien. Dessutom jag kan komma på massor av sätt att använda böckerna i ett ämnesövergripande projekt på jobbet, SO och svenska är givna deltagare. Böckerna är ju en slags framtidsskildring som jag tror går att diskutera i det oändliga på samhällskunskapen, när det gäller svenskan så kan man skriva egna framtidsvisioner eller fanfiction. Måste ta upp det med kollegorna!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar