måndag 25 oktober 2010

Huset vid moskén

av Kader Abdolah är den senaste bok som jag läst ut. Den handlar om ett hus vid en moské i Iran under och efter shahens tid. Beställde den lite på måfå för att jag tyckte att framsidan såg intressant ut och den höll vad den lovade. Det är inte så ofta som jag har tyckt om att läsa en bok som egentligen bara är en beskrivning av vad som händer i det där huset och med dess invånare. På något sätt har boken ett väldigt driv som gör att i alla fall jag ville läsa den färdigt.

Dessutom är det ju lite av en historisk skildring och jag är historieintresserad så det var ju en fullträff även på så vis. Rekommenderas både till den som vill läsa en bra bok och till den som har ett intresse av att läsa mer om hur Iran har förändrats.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar