tisdag 25 januari 2011

Råttornas vinter och Marias hämnd


Båda skrivna av Erik Eriksson. Som man kanske ser på omslagen (eller i alla fall det ena) utspelar sig böcker under början av 90-talet eller eventuellt slutet på 80-talet. Det mesta händer i Stockholm eller rättare sagt under Stockholm. Enligt boken, jag har ingen större kolla på huvudstaden, finns det kulvertar och tunnlar som förbinder kvarter och byggnader med varandra. Allt möjligt otäckt händer i de här underjordiska gångarna.

De två böckerna utspelar sig efter varandra men ur två olika personers perspektiv och med flera år emellan. Tempot i böckerna är lugnt och metodiskt tycker jag och de tar en sak i taget med fina (eller otäcka beroende på hur man ser på saken) miljöbeskrivningar. De här är enligt mig bra och typiska svenska deckare, lite åt Sjöwall-Wahlöö-hållet. Riktigt bra. Jag fick låna dem av en kollega som också tycker om dem. Jag har aldrig tidigare stött på författaren, har någon annan det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar