onsdag 23 februari 2011

Flickan i Berlin

Av Heide Krönlein läste jag ut i måndags när jag låg hemma i soffan med förkylning. En kort bok med mycket innehåll. Den utspelar sig till största delen i Tyskland i efterdyningarna av andra världskriget. Jag vet inte riktigt om den är helt självbiografisk men det spelar ingen roll, den är ständigt aktuell och otäck ändå. Det är en del av andra världskriget som sällan skildras, hur det var för den tyska civilbefolkningen.

Det har helt uppenbart varit hemskt på många vis, både så som man kanske kan tänka sig själv och på andra sätt som jag i alla fall inte tänkt mig. Krig är något så avlägset i Sverige så att det är svårt att tänka sig. Ändå har jag morföräldrar som upplevt krig på alldeles för nära håll i Finland och jag har givetvis hört berättelser om det.

Det här är en bok som jag tror att man kan använda i skolan, kanske inte i sin helhet i grundskolan men delar går utmärkt tror jag. På gymnasiet kan man nog läsa hela.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar