fredag 29 april 2011

Brick Lane


Av Monica Ali. Den här beställde jag i vintras någon gång efter att jag läst om den någonstans. Vad tydlig jag är :-) I alla fall så gillar jag boken. Det tog visserligen ett tag innan jag riktigt kom in i den men när jag väl gjorde det så visade den sig vara riktigt bra.

På ett realistiskt och vardagsnära sätt skildrar den livet i förorten (tror jag iaf) för invandrare från Bangladesh. Hur det kan gå till när unga kvinnor blir bortgifta med, ursäkta mig, gamla gubbar och tvingas flytta till ett land långt hemifrån med ett helt nytt språk. Efter att ha läst den här boken så kan jag på något vis förstå alla de som bor länge i ett land utan att alls lära sig språket. Det kanske främst gäller kvinnor och kommer man från en kultur där kvinnan förväntas ta hand om hemmet så finns det ju inte särskilt mycket anledning eller ens tillfällen till att lära sig det nya språket.

Jag blir väldigt irriterad på den äkta mannen, drömmar och planer som aldrig genomförs. Projekt som påbörjas men aldrig avslutas. Ibland fick jag nästan rysningar av all overksamhet men då är tålamod å andra sidan inte min gren. Därför blir jag glad på slutet när mannen flyttar och hustrun tar sitt liv i egna händer. Rekommenderas!

2 kommentarer:

  1. Jag har den liggandes nagonstans, borde se till att fa den last, den verkar riktigt bra, faktiskt!

    SvaraRadera
  2. Ge den en chans, det tog som sagt var ett tag för mig att komma igång med den.

    SvaraRadera