tisdag 19 april 2011

Puhdistus

Av Sofi Oksanen, Utrensning på svenska. En bok som det ju varit mycket hallå om, efter att ha läst den kan jag förstå varför. Den är riktigt bra och samtidigt otäck. Den känns dessutom äkta, jag får en känsla att det skulle ha kunnat gå till precis så som det gör i boken. Nu har jag ingen aning men jag har för mig att författaren åtminstone har inspirerats av sin egen släkts historia.

Jag tycker att det är lite kul att jämföra den finska bokens framsida och den svenska. Jag tänker mig att det är Alide eller Ingel på den finska och att den svenska är inspirerad av författarens frisyr :-)

2 kommentarer:

  1. hihi... nu fick du mig att springa tillbaka till mitt eget inlägg om denna bok för att se omslaget. Härlig tanke som verkar helt rätt, precis som dina rader i övrigt stämmer med hur jag kände när jag läste boken.

    SvaraRadera
  2. Jag tänkte direkt på frisyren när jag såg det svenska omslaget :-) Har Stalins kossor (tror jag den svenska titeln är) liggande här hemma, får se om den är lika bra.

    SvaraRadera