onsdag 18 maj 2011

Bokalfabet 2.0

Tänkte för första gången delta i Enligt Os bokalfabetsutmaning. Det var nog det där med häst som lockade mig :-)

Mina svar på H

Häst
Britta och Silver-böckerna av Lisbeth Panhke. http://www.lisbethpahnke.se/bocker.html Älskade dem och gör det fortfarande. Sedan finns det ju massor med annat som har hästanknytning, har flera hyllmeter med fackböcker om hästar.

Högtidlig
All jordens fröjd och Prostmamselln, båda av Margit Söderholm. Skrivna för länge sedan så språket känns högtidligt av sig själv så att säga

Hosta
Bröderna Lejonhjärta, Skorpan hostar sig ju till Nangijala.

Häftig
Skräck och avsky i Las Vegas av Hunter S Thompson. Här menar jag inte att droger är häftigt men själva boken var skriven på ett väldigt häftigt sätt. Den har ett driv som jag inte har stött på så väldigt ofta.

Hemlighetsfull
Vilda gröna ögon av Joyce Carol Oates, full av familjehemligheter.

Då var det dags för en karaktär på H. Den här var svår, den enda jag kommer på är den sköna Helena. Om det nu är i Iliaden eller Odyssen hon förekommer, eller kanske inte i någon av dem. I filmen Troja är hon i alla fall med :-)

Humor då, Terry Pratchett är given som humorist. Speciellt gillade jag Goda omen. Har läst Pratchett sen jag gick i femman tror jag, började med Vi far som jag fick av någon i julklapp tror jag. Underbart absurda tycker jag.

4 kommentarer:

  1. Ah, jag alskade ocksa Lisbeth Pahnkes bocker - eller, det gor jag fortfarande! Skall direkt kolla in pa hennes hemsida! Jag laste till och med ihop med en slakting till henne pa universitetet och nar jag berattade att jag gillade hennes bocker sa fragade jag om jag kudne skriva till henne, vilket han tyckte att jag skulle gora men jag vagade aldrig.... :-)

    SvaraRadera
  2. Tyckte att jag svarade på det här redan men nätet har varit konstigt hela dagen. Jag har funderat på att köpa på mig fler Britta och Silver, när det begav sig så lånade jag på bibblan och av kompisar.

    SvaraRadera
  3. Sköna Helena, ja det var väl henne de krigade om? kul att du hängde på! Mitt hästintresse stannade vit Vitnos.

    SvaraRadera
  4. Linda, jag tror det :-) Borde vara lite uppdaterad, har faktiskt gått igenom det där med en klass i år. Skyller på att det var på höstterminen. Tyckte det var rätt roligt att fundera på faktiskt.

    SvaraRadera