tisdag 17 maj 2011

Norskt

Böcker, böcker, böcker uppmanar alla att skriva om norsk litteratur så därför tänkte även jag göra det. Anne Karin Elstad har skrivit en trevlig serie av böcker (ungdoms tror jag faktiskt) som utspelar sig på en gård under 1800-talet och man får följa en familj genom fyra böcker och flera generationer. Samma författare har även skrivit en serie av böcker som utspelar sig delvis i samma tid och plats, jag har läst någon av dem (Dit ödets vägar bär tror jag) och tyckte att det var lite väl banalt. Lite Harlequin så där. Gården i dalen, Kärleksbarn, Uppbrott och Vägarna möts är betydligt bättre tycker jag .

En annan bra norsk författare är Anne B Ragde som skrivit Berlinerpopplarna, det finns två fortsättningar på den som jag dock inte läst. Berlinerpopplarna gillade jag dock, kort och bra var den :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar