söndag 22 maj 2011

Spill, en damroman


av Sigrid Combuchen (fattar inte hur man får till de där prickarna över u:et). Läste ut den alldeles nyss och blir inte riktigt klok på den. Alltså den är bra men jag fattar inte riktigt. Jag gillar ju historiska grejer och den här utspelar sig ju delvis innan andra världskriget. Den är bra skriven på så sätt att jag får en "tydlig" bild av det som händer, inga lösa trådar som jag funderar över.

Det som däremot ställer till det är det här hoppandet mellan nu och då. Ibland hänger jag inte med i om det är nu eller då och vem det är som är i fokus, Hedwig eller Sigrid (eller vem det nu ska vara, författarinnan i alla fall). På slutet blir det extra rörigt och jag tänkte nästan ge upp när det var ungefär 50 sidor kvar, tänkte att om det ska vara så här så är det ingen idé att jag läser klart för jag kommer ändå inte att fatta något. Men det var inte så rörigt ändå. Jag gillade hur spänningen på något vis byggdes upp på slutet, hur skulle det gå? Rörig men bra kan jag väl sammanfatta det som.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar