fredag 10 juni 2011

Bokalfabet 2.0 K

K

Katt
Doris Lessing har skrivit en bok om katter vill jag minnas. Har dock inte läst den. Annars figurerar ju stallkatter i allehanda Wahlströmsböcker.

Krig
Läser just nu An Echo In The Bone av Diana Gabaldon och den utspelar sig ju delvis under kriget mellan britter och amerikaner om självständigheten alltså. Började på boken i höstas men läser den i omgångar så att säga. Förbannade fred av Johanne Hildebrandt försökte jag läsa för ett tag sedan men det gick inte, kom aldrig igenom den.


Konstnär
Jag begriper mig inte riktigt på konst så det här är svårt. Har därmed inte läst särskilt mycket varken om eller med konstnärer. Den enda jag kommer på är Flicka med pärlörhänge av Tracy Chevalier som handlar om en av Vermeers målningar. Jag är rätt säker på att jag faktiskt har läst de men kommer inte ihåg när.

Krävande
The Passage av Justin Cronin som jag också läser just nu. Helena beskrev den här som tät och koncentrationskrävande att läsa och det är just vad den är.

Kalabalik
Revolt av Suzanne Collins, jag tänker på slutet av den sista omgången av Hungerspelen. Det blir kalabalik bland de som står bakom spelen när det plötsligt finns två vinnare.

Karaktär på K
Den här brukar ju vara svår men nu kan jag ju svara Katniss från just Hungerspelen-triologin.

Vem är din största litterära gud?
Jag vet faktiskt inte om jag har någon. Jag är allätare vad gäller böcker. Men jag läser alltid när det kommer en ny John Grisham vilket är lustigt eftersom det i princip är samma historia varje gång stöpt i lite annorlunda form.

Vilken favoritförfattare finns kvar sedan barndomen?
Lisbeth Pahnke! Tyvärr fick jag ingen skimmel-welsh (fick istället jordens envisaste ljusblacka fjordhästkorsning).

Vilken författare får all din kärlek just nu?
Charlaine Harris tror jag. Drar ut på att beställa nästa del bara för att ha något att se fram emot :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar