onsdag 22 juni 2011

Niceville

Av Kathryn Stockett. Har nästan sträckläst den här, två kvällar gick åt. Underbar bok! Jag är ju svag för sådant som utspelar sig i amerikanska södern (Sookie, Rötter, Queen mfl) så givetvis ville jag läsa den här. Har läst om flera andra som läst den (Bokbabbel till exempel) och gillat så jag hade höga förhoppningar.

Platsen är Jackson, Mississippi där man får följa hembiträden och deras arbetsgivare. Skeeter är upprörd över hur färgade behandlas och bestämmer sig för att skriva en bok om det. Aibileen som arbetar för en av Skeeters vänner beslutar sig för att hjälpa till och berättar sin historia för Skeeter. Fler hembiträden ansluter och till sist blir det en hel bok som ges ut. När boken väl ges ut spekulerar stora delar av staden om var boken utspelar sig och vilka som eventuellt är med i den.

Jag tycker att det är väldigt intressant att läsa den här typen av historier, som skulle kunna vara sanna men inte ger sig ut för att vara det. Jag kan mycket väl tänka mig att det var så här det var att vara hembiträde under den tiden. Kanske är det det fortfarande någonstans?

Jag skulle gärna vilja läsa en fortsättning på boken, det finns så många historier att berätta och så många frågor att få svar på. Hur går det med Minny och Celia? Kommer Aibileen att jobba kvar hos Mrs Leefolt? Hur går det för Skeeter i New York? Hur som helst så vill jag gärna läsa med av Stockett.

3 kommentarer:

  1. Den här sätter jag upp på min önskelista.

    SvaraRadera
  2. En fortsättning hade varit trevligt! Skeeter gillade jag skarpt, men de andra personerna var också intressanta att följa.

    SvaraRadera