tisdag 7 juni 2011

Tematrio

Tematrio

Tre bra svenska böcker som jag läst sedan förra nationaldagen.


1. Här skulle jag kunna rada upp Mårten Sandéns serie om Jannike Faltin och få ihop tre på en gång. Men det är ju faktiskt lite fusk så jag gör inte det. Jag bakar ihop dem till en istället. Jannike är en trasig person på många sätt som vandrat runt mellan fosterfamiljer och behandlingshem under lång tid. Till sist upptäcks hon av Byrån och får arbete där, hon har nämligen speciella gåvor (se döda och annat i den kalibern) som vi andra inte har. Böckerna är fulla av detaljer och väldigt roliga bitvis.

2. Pengar av Victoria Benedictsson. Jag gillar Benedictsson och tvingar även mina elever att läsa lite av henne. I Pengar får vi följa Selma som bor med sin farbror kyrkoherden som är hennes förvaltare. Det är viktigt att Selma gifter sig med rätt person som farbror godkänner men Selma drömmer om en annan sorts framtid.

3. Kniven i hjärtat av Björn Ranelid. Enda boken jag läst av Ranelid och jag var skeptisk men farmor tyckte att jag skulle läsa. Och den var bra. En familj bor i vad som verkar vara en idyll, till sist händer något hemskt och vi får följa familjen före och efter händelsen.

2 kommentarer:

  1. Kniven i hjärtat har jag ännu inte läst. Ibland känns det som peronen Ranelid står i vägen för hans texter, iaf för mig... /Anna, och dagarna går...

    SvaraRadera
  2. Även jag var skeptiskt, måste säga att det var hans frisyr som främst ställde till det :-) Men den boken är faktiskt bra.

    SvaraRadera