fredag 22 juli 2011

Amerikanerna

Av Staffan Ekendahl. Hittade den här i min kvarvarande bokhylla hos mamma och pappa. Om det är jag som har köpt den så måste det ha varit ta tre betala för två eller något sådant. Och varför föräldrarna skulle ha köpt den har jag ingen aning, mamma läser inredningstidningar och pappa har Normas laddmanual liggande på nattduksbordet.

Hade lite läskris (ingen bok med i väskan, hur det nu kom sig) och det här var ungefär den enda jag inte redan hade läst. Det är i alla fall ett slags försök till att förklara varför amerikanerna är som de är, ibland kan i alla fall jag fundera över det när jag ser på TV eller läser något.

Författaren blandar egna reflektioner med fakta, eller vad som åtminstone jag uppfattar som fakta. En rätt bra blandning tycker jag, de bästa bitarna är de som är från hans resor som reporter (hur det går till vid gränsen mot Mexico, exilkubaner i Miami som efter flera generationer inte talar engelska och sådant). Lättläst och trevlig. Jag har aldrig varit USA så jag har ingen aning om hans förklaringar kan tas som riktiga men på pappret ser det bra ut :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar