tisdag 26 juli 2011

Här ligger jag och blöder och Min pappa är snäll och min mamma är utlänning

Jag kommer att få spel, får inte bilderna att se ut som jag vill och inte att stanna där jag vill ha dem. Lyckades i princip dessutom glömma bort vad det är jag ska skriva. Nå, jag gör ett försök. Jenny Jägerfeld har skrivit den första boken som i alla fall syns på bild här nedanför.

Huvudpersonen ligger faktiskt och blöder vid några tillfällen. Det är dessutom så äckligt trovärdigt beskrivet så att jag knappt kan läsa det.  Får rysningar i hela kroppen och måste nästan spy. Men det är ju  ett mått på författarskicklighet tycker jag. Den här boken beskriver hur det kan vara att ha en förälder med ett funktionshinder (är det månne så man ska säga, vilket ord som är korrekt), mamman visar sig ha en psykisk diagnos.

På baksidan står det att den är sjukt rolig och vansinnigt sorglig. Jag vet inte om jag tyckte att den var så rolig, sorglig var den men inte på ett tårdrypande sliskigt sätt.  Visst har den roligare bitar, författaren beskriver händelser på ett sätt som jag tycker känns som att hon inte vill vara rolig men ändå vill det. Det där var ju logiskt men jag kan inte riktigt beskriva det. En bra bok är det i alla fall och mamman beskrivs på ett bra sätt, inte förskönande och inte hemskt heller.

Det här är däremot en rolig bok. Skriven av Emmy Abrahamson. Jag skrattade högt flera gånger, tur att jag var ensam hemma. Mamman i fråga är från Polen och lagar märklig mat (eftersom inget får förfaras) och anlitar endast polska hantverkare (illegala sådana). Pinsamt med andra ord. Mamman kör på med sitt och Alicja får hänga på oavsett om hon vill eller inte. Jag måste nog hålla med Alicjas bror när han säger att det nog inte beror på att hon är utlänning när Alicja beklagar sig över att mamma är pinsam och att det vore lättare med en svensk mamma.

Även jag tror att det inte beror så mycket på att mamma är utlänning som på det faktum att hon är mamma. Alla tycker väl att föräldrarna är pinsamma när man är i tonåren? Jag tyckte det och min mamma är utlänning :-) Men å andra sidan är hon finsk och det hör snarare till ovanligheterna i min kommun att faktiskt ha två helsvenska (vad det nu är) föräldrar. Den här boken vill jag absolut köpa in till jobbet. Läs! Jag gillade den väldigt mycket.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar