tisdag 12 juli 2011

Queen

Av Alex Haley. Prata om att frossa i sydstaterna, gick förbi den på bibblan och bestämde mig för en omläsning. På något vis är det här sommar för mig, det kan nog vara så att jag läste den första gången någon av de somrar som jag hade sommarjobb på bibblan. I Queen berättar Alex Haley om sin fars familj, i Rötter berättar han om sin mors.

Det är en hemsk historia, slaveri är aldrig annat än hemskt. Det är ju en roman så allt är ju inte sant förutsätter jag. Så ingående källor finns det ju för det mesta inte att tillgå. Men det spelar ingen roll, känslan är realistisk och i stora drag stämmer nog det mesta. Vi får följa tre generationer kvinnliga slavar, Annie, Easter och Queen. Alla råkar de ut för tragedier och Queen får uppleva inbördeskriget.

Både Queen och Rötter finns som TV-serier. I alla fall en del finns på Tuben. Nu ska jag fortsätta med sydstaterier och titta på VHS-kassett nummer 4 i serien Nord och syd, om någon kommer ihåg den? Jag har sett något avsnitt någon gång men så fick jag låna hela serien av en kollega. Passar bra en sån här mulen dag :-)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar