tisdag 5 juli 2011

Underfors

av Maria Turtschaninoff (långt efternamn det där). Äntligen har jag lyckats läsa en ungdomsbok som utspelar sig i Finland. Av någon anledning har jag jättesvårt att hitta bra finsk ungdomslitteratur, vi skulle behöva ha mer av den varan på jobbet nämligen.

Den här handlar om Alva och Joel som går på samma skola i Helsingfors. Alva är inte som andra och har en del tvångstankar kan man väl kalla det, Joel är hemligt (i alla fall för Alva) kär i Alva. En dag blir Alva kontaktad av Nide som säger sig veta var hon egentligen kommer ifrån. Joel blir misstänksam och förföljer Alva och Nide när han ska ta med Alva till hennes hemstad. En hemstad som heter Underfors och ligger under Helsingfors. Jag gillar titeln, den anspelar på flera saker tycker jag.

Jag har funderat på att föreslå den här eller Arra, av samma författare, som inköp i klassuppsättning. Tror att det blir den här, fantasy har en del svårt med och det här är inte renodlad fantasy på det "skrämmande" viset. Här finns författarinnans blogg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar