tisdag 23 augusti 2011

Arvet

Av Rachel Ward. När jag googlade så visade det sig att det här är andra boken i en serie som heter Döden i dina ögon. Det gick dock alldeles utmärkt att läsa den här utan att ha läst den första. Men nu känner jag förstås att jag måste läsa den första också :-)

Man kan nog kalla det här för en dystopi. Var faktiskt tvungen att kolla vad det betyder på ne.se, vilket gav den här förklaringen: dystopi, i litteraturen en skildring av ett inhumant, oftast totalitärt framtida samhälle. Och det är det här, alla nyfödda och även äldre får ett liten chip under huden så att de kan spåras och kontrolleras. Adam ser människors dödsdatum i deras ögon och plötsligt ser han samma datum i massor av människor. Vad ska hända? Samtidigt börjar han fundera över sina föräldrar och hur det var för dem, hans mamma såg nämligen även hon när människor ska dö. Han träffar naturligtvis en tjej men det blir rätt bra tycker jag.

Tror att många tonåringar kan gilla boken, det är ju många som tycker om att läsa om hemskheter och katastrofer. För mig känns det här med datum i ögonen som ett ny grej och därmed intressant och realistisk (hur det nu kan vara så). Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar