fredag 12 augusti 2011

Bricken på Svartvik

Av Vibeke Olsson. Det här är fortsättningen på Sågverksungen som jag läst någon gång tidigare. Kanske var det i våras? Tror dock inte att jag skrivit om den här.

Det här är en riktigt bra bok tycker jag. Jag är ju även historielärare så det kan ju ha med det att göra. Bricken är tillsammans med sina föräldrar verksbor, de bor alltså vid Dicksons sågverk i Svartvik utanför Sundsvall. Bricken har hunnit blir fjorton år och ribbkaperska, jag ska erkänna att jag inte har lagt ner tid på att begripa mig på alla de yrkeskategorier som verkar ha funnits på ett sågverk men jag antar att hon kapar ribbor.

Att jobba på ett sådant ställe kan vara farligt och Brickens far är inte längre plankbärare, som verkar vara det med högst status, utan har ett annat arbete efter sin sjukdom. Mamman har magsår och kan inte åta sig tvättjobb men Bricken är stolt över att kunna arbeta och bidra. Det viktigaste för en människa är just att arbeta enligt Brickens föräldrar. En dag är Bricken ouppmärksam på arbetet vilket får otäcka följder.

Jag gillar språket eller språkbruket i den här boken, upprepningar används på ett effektfullt sätt och jag får en känsla av att vara där. Även den första boken är läsvärd men man behöver inte läsa den ena bara för att man läst den andra så att säga.

2 kommentarer:

  1. Jag har börjat läsa sågverksungen flera gånger men inte läst klart, det låter som att jag skulle behöva ge den en ny chans + Bricken på Svartvik. Egentligen är det min sorts litteratur och Vibeke Olsson gillar jag mycket. Tack för ditt tips som ger mig en knuff i rätt riktning.

    SvaraRadera
  2. Knuffar lite mer, de är bra :-)

    SvaraRadera