onsdag 31 augusti 2011

Lgr 11

Nu har ju det riktiga och vardagliga arbetet med den nya läroplanen kommit igång och jag är lite fundersam. Jag undervisar ju i svenska och svenska som andraspråk och har mest koncentrerar mig på de kursplanerna.

Jag kanske har missat något men jag tycker inte att det står så mycket om film i kursplanerna. Har jag kanske läst väldigt dåligt? Är det vidgade textbegreppet slopat? Jag tycker att film är väldigt bra och roligt att jobba med. Kan jag inte fortsätta med det nu?

Det börjar mer och mer kännas som att lgr 11 är ett steg tillbaka och inte ett steg framåt. Jag vill ju tycka om den!

2 kommentarer:

  1. Själva begreppet vidgat textbegrepp är slopat i den nya läroplanen vad jag har sett. Däremot står det att man i svenska och svenska som andraspråk ska arbeta med text som integrerar ord/text (osäker på vilket), ljud och bild. Detta borde ju innebära t.ex film, webbsidor, musik, seriestrippar mm. Så att fortsätta arbeta med film borde inte alls strida mot Lgr11.

    SvaraRadera
  2. Då var det inte bara jag som inte sett det. Jag har också sett det här med texter som integrerar ord/text men har uppfattat det som är eleverna som ska skapa sådant. Måste läsa igen och se.

    SvaraRadera