lördag 27 augusti 2011

Tematrio

Om skolan den här gången. Det passar ju mig bra så här i början av terminen.

1. Ondskan av Jan Guillou. Det är ju givet på något vis, även i år har jag dessutom tänkt plåga elever med den. De allra flesta tycker ju dessutom om den och läser gärna. Ett säkert kort kan man säga. Det är väl kanske alla hemskheter som gör att de tycker om den och faktiskt berörs (hellre Ondskan är Pojken som kallades det).

2. Så mycket att berätta för dig av John Marsden. Utspelar sig på en internatskola där huvudpersonen får i uppdrag att skriva dagbok. Något har hänt som gör att hon inte pratar och hon blir skickad till skolan för att börja prata igen. Med tiden får man reda på vad som orsakat tystnaden.

3. Seger till varje pris av Cynthia Voigt. Vem gillar inte Voigt? Jag har ända sen 10-års ålder gillat allt hon har skrivit och fortsätter att göra det. I den här boken får vi följa med till Stanton College och några tjejer som börjar där. Läs!

2 kommentarer:

  1. Voigt har jag faktiskt aldrig läst, det verkar ju vara ett misstag.

    SvaraRadera
  2. Ett stort misstag! Läs genast! De är ju skrivna för en tid sedan men jag tycker att de håller hur bra som helst än. Har läst Den långa vägen hem för en sjua och de satt knäpptysta och lyssnade hela tiden, alltså är Voigt bra :-)

    SvaraRadera