lördag 17 september 2011

Dit du går

Av Margit Söderholm. Varför finns inte hennes böcker i nytryck? De är ju hur bra som helst. Den här köpte jag genom Bokbörsen (därav den halvt bortrivna prislappen) och jag tror att jag måste samla på mig fler titlar. De som utspelar sig i Hälsingland under 17- och  1800-tal är suveränt bra tycker jag. Jag har läst alla som bibblan har flera gånger, tror att jag läste dem första gången under gymnasiet och så har jag läst om då och då.

Anledningen till att jag köpte den här är att den inte längre finns på bibblan, jag antar att något har glömt att lämna tillbaka den. Den som fanns var en förkortad version men det här är originalet. Den utspelar sig i Norge under andra världskriget när Eva skickas till en skola på landet för att vara lärare men i själva verket ska hon vara spion för motståndsrörelsen. Tyskarna har nämligen någon typ av sprängämnesfabrik där. Givetvis finns det en väldigt stilig tysk officer stationerad där. Ni kan säkert gissa hur det går.

Jag tycker att den är väldigt fint berättad och inte smörig på något vis, den är helt lagom kan man säga. Läs för guds skull!

2 kommentarer:

  1. Också en påminnelse om att allt inte är så "svart o vitt".
    http://www.vg.no/nyheter/innenriks/bevegelser/tyske-soldater-brukt-som-mineryddere/a/166207/

    SvaraRadera
  2. Det finns nog inget som är svart eller vitt utan det mesta hamnar inom en gråskala tror jag.

    SvaraRadera