fredag 9 september 2011

Väninnan

Av Denise Rudberg. Har aldrig tidigare läst något av Rudberg och tror faktiskt inte att jag ska läsa något mer heller. Jag tyckte inte att det var så väldigt intressant att få veta vad klädesplagg och lakan kostar, kanske andra tycker att det är kul att veta? Det går ju att googla om man vill veta vad vissa märken av kläder och porslin kostar, det behöver inte radas upp i en skönlitterär bok. Det finns ju andra sätt att få läsaren att förstå att något är dyrt och exklusivt.


Sen undrar jag faktiskt om Stockholmare och/eller överklassmänniskor går på tjotta? Jag har aldrig hört det uttrycket förut, personligen går jag på toa. Sådant stör jag mig på genom hela boken som annars faktiskt hade kunnat vara bra. Kanske hade det till och med kunnat vara en svensk motsvarighet till Marian Keyes böcker för det finns ljusglimtar också. Själva historien om Kristin och hennes pedantman och deras skilsmässa hade kunnat beskrivas mer.  Men det där med tjotta och tusentals kronor ligger som en blöt filt över hela boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar