fredag 28 oktober 2011

Bokbloggsjerka 28-31 oktober

För första gången tänkte jag haka på jerkan, har läst massor av inlägg om jerkan tidigare men nu kände jag för att vara med själv. Frågan är alltså om bokbloggare själva skriver och inte bara läser (vilket inte är så bara givetvis).

Jag skriver inget, nästan. Jag skriver och sätter ihop uppgifter till mina elever, skriver boktips på skolans blogg och veckomeddelande, några rader efter varje träningstillfälle med någon av hästarna och så skriver jag här på bloggen. Bloggen började som en del i en kurs om digital kompetens som jag gick via KTH förra året (en rolig kurs, gå den). Sen började jag läsa bokbloggar i lite större utsträckning och tänkte att skriva om böcker kanske skulle kunna göra att jag skrev lite mer. Alltså började jag med det och på den vägen är det.

Någonstans har jag läst, eller kanske hört, att alla svensklärare borde skriva. Jag läser ju mycket vilket jag tycker att man bör för att kunna ge bra tips till eleverna och för att kunna välja bra böcker till dem. Skriva vore ju därmed också bra så jag fortsätter med bloggen. Jag tänker mig att allt eftersom så borde jag med träning bli bättre på det.

Här finns Annikas litteratur och kulturbloggs inlägg om bokbloggsjerkan.

7 kommentarer:

  1. Ni svensklärare skriver väl ganska mycket i jobbet också. Tid är kanske en bristvara?

    SvaraRadera
  2. Tid är alltid en bristvara i det här jobbet :-) Det finns alltid massor av grejer som jag hade velat göra men inte hann, skriver upp till nästa läsår och hoppas på tid då. Men ändå tycker jag inte att det blir tillräckligt mycket skrivande. Ibland har jag tänkt på att genomföra alla skrivuppgifter själv men det räcker inte tiden till.

    SvaraRadera
  3. Dikter kan vara klurigt! Speciellt de gånger man råkar fastna vid nå regler för det :P Ibland sätter det stopp i hjärnan och man bara fastnar. Så får jag vila ett tag tills jag kan sluta sätta upp gränser för mig själv och bara fortsätta skriva direkt ur hjärtat istället :).

    Förstår att det är svårt med tid i läraryrket, ni har ju massor att stå i! Men det är bra att du i alla fall kan skriva på bloggen, då har man ju alltid något att skriva :)

    SvaraRadera
  4. Dikter är jätteklurigt. Tänk om jag vore ostoppbar i skrivandet, istället för som nu att jag måste tvinga fram det mesta :-)

    SvaraRadera
  5. Kul att du också deltar i jerkan! Jag började vara med tidigare i höstas och tycker det är riktigt kul!

    Jag har också tänkt på det där med att jag någon gång borde göra uppgiften jag delar ut till mina elever, men helt ärligt är jag inte säker på att det per automatik gör mig till en bättre lärare. Läsa och granska är en mycket större, och enligt mig, viktigare del av yrket.

    SvaraRadera
  6. Att ha en blogg måste ju ändå räknas, lite, som att skriva :)

    SvaraRadera
  7. Blogg_bohemen, jag vet inte heller om jag skulle bli så mycket bättre av det. Men det skulle nog vara nyttigt någon gång, eller allra helst skulle jag vilja ha respons på min respons till eleverna.

    Monika, jo visst gör det det :-)

    SvaraRadera