fredag 14 oktober 2011

Box 101

Av Andy Mulligan.

En rätt ovanlig ungdomsbok, den utspelar sig i vad jag tror skulle kunna vara någonstans i Sydamerika. Det är en rätt dyster framtidsbild som målas upp, jag får i alla fall uppfattningen att det är framtid men jag är inte helt säker.

Några pojkar bor och arbetar på en soptipp, de sorterar skräp för att hitta saker att sälja. En dag hittar de något som de gömmer undan och dagen efter kommer det poliser till platsen för att söka efter det som pojkarna hittat. Istället för att lämna över det till polisen bestämmer de sig för att själva ta reda på vad det är som är så speciellt med det upphittade.

Det står att det är thriller och det kan jag hålla med om. Det är spännande och man får som läsare fundera över hur det kommer att gå (jag listade inte ut det i förtid så att säga). För att reda ut själva "mysteriet" används en bok- eller bokstavskod som jag tyckte var rätt intressant att läsa om, det finns även en förklaring längst bak i boken.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar