onsdag 5 oktober 2011

Ögat över månskäran

Av Libba Bray. Fyra flickor på ett internat i England under 1800-talet, kan det bli bättre? Har tidigare inte läst något liknande eller av den här författaren och den här var lite trögstartad tyckte jag.  Det historiska perspektivet gillade jag förstås och det var nog det som gjorde att jag plockade boken från hyllan.

Berättelsen börjar i Indien där Gemma bor med sina föräldrar. När mamman dör under mystiska omständigheter flyttar familjen hem till England igen. Gemma får börja på internat för att fostras till att bli en lämplig hustru och sedemera mor. Lite tråkigt tycker även hon. Tillsammans med tre vänner bildar hon ett sällskap som sysslar med sådant som unga damer nog inte ska ägna sig åt, Gemma visar sig ha dolda förmågor som kommer väl till pass.

En rätt bra bok det här, jag funderar på om den har någon fortsättning. Det känns som att den skulle kunna ha det nämligen.

2 kommentarer:

  1. Det finns två uppföljare. "Upprorsänglar" och "Längtans rike". Jag har inte ens läst den första men funderar på att göra det.

    SvaraRadera
  2. Tack, det måste jag kolla upp!

    SvaraRadera