onsdag 26 oktober 2011

Skandinaviska språk

Igår var jag på en workshop om det ovanstående, för en gångs skull behövde jag inte ens åka långt. Det var någon slags gemensamt arrangemang av Skolverket och Föreningen norden. Till en början fick vi lyssna på professor Arne Torp, superintressant för mig som gillar språkhistoria. Jag hade kunnat lyssna på honom hela dagen kändes det som.


Sedan fortsatte Thomas Henriksen, som är språkpilot, med att låta oss göra några övningar. Trafikljusövningen ska jag absolut prova med någon klass. Att sätta ihop dikter med urklippta ord ur danska/norska tidningar känns däremot svårare att genomföra. Dels för att vi aldrig har lim som inte har torkat ihop och för att det blir mycket att skriva ut (om inte någon har tips på hur man kan få tag i gratistidningar?).

Jeanette Rådh berättade om hur hon jobbat med litteratur och lyrik tillsammans med klasser från Danmark och Norge. Hon hade använt writeboard.com, något som jag blev lite nyfiken på. Och så vill jag gärna läsa Björn Sortlands böcker. Smart att läsa först på svenska och sedan några kapitel på norska.

Den  nästsista punkten var lite information om svenskans ställning i Finland av TiinaLiisa Grenholm, ord som halare och stöpsel är ju bara för underbara :-) Allra sist handlade det om grannspråksundervisning genom film, i det här fallet kortfilm. Filmerna finns någonstans på Skolverkets mer än lovligt röriga hemsida men även på http://nordenibio.org/ där de är lite lättare att hitta. Kortfilm är nog rätt lagom långt att visa utan svensk text utan att eleverna tappar fokus och intresse.

En väldigt givande dag var det. Nu var väl det här sista dagen med det här upplägget men kommer det fler så anmäl er direkt (om ni är lärare vill säga)!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar