söndag 30 oktober 2011

Starcrossed Helena

Av en författare med krånglig stavning på sitt namn så jag ska inte ens försöka mig på att skriva ut det.

Det här är Percy Jackson möter Twilight. Efter lite funderande så tycker jag att det är rätt bra, om man bortser från den lite konstlade förklaringen till varför de unga tu inte kan få varandra. Den skulle vara rolig att läsa med eleverna tror jag eftersom det är mycket Troja, Illiaden, Paris, orakel och sådant. På något sätt lite lättare än Percy (som jag visserligen bara sett och inte läst).

Twilight är det ju i och med kärlekshistorien som inte kan bli av, eller jo men ändå inte. Twilight är lite fånigt tycker jag men det här är inte på samma sätt, inget gifta sig innan man har sex och så vidare. Jag gillar även Helenas bästa kompis, lite stereotyp kanske men ändå rätt befriande. Läs!

2 kommentarer:

  1. Banga inte att läsa Percy, isf att se filmen. Sonen (som går i sjuan) läser Percy på engelska som språkträning. Det går över förväntan och han har plötsligt blivit intresserad av den grekiska mytologin. Det blir många flugor i samma smäll! :-)

    SvaraRadera
  2. Jag ska nog ge mig på den, har fått låna den (på engelska) av en kollega. Jag har visat filmen för elever och de brukar gilla den.

    SvaraRadera