tisdag 11 oktober 2011

Tematrio

Om nordiska författare och böcker.

1. Kaari Utrio är en given favorit. Har mest läst hennes böcker på svenska men även någon på finska. Minns givetvis ingen titel just nu annan än Saippuaprinsessa, har ingen aning om eventuell svensk titel.

2. Sofi Oksanen. Behövs det någon motivering? Har endast läst hennes böcker på finska, Puhdistus och Stalinin lehmät (har lite kvar av den här). Båda är bra och välskrivna.

3. Hanne-Vibeke Holst. Den första boken av henne som jag läste var Min mosters migrän eller hur jag blev kvinna som jag tyckte väldigt mycket om. Drottningoffret med flera är också mycket bra.

3 kommentarer:

  1. För min del behöver inte Oksanen någon motivering :-)

    SvaraRadera
  2. Kari Uutrio, tack för tipset. Ny för mig!

    SvaraRadera
  3. Lyran
    Nä, jag tänkte nog det :-)

    Joanna
    Utrio har jag gillat länge, det jag har läst har utspelat sig under medeltid (ungefär).

    SvaraRadera