tisdag 18 oktober 2011

Tematrio

Veckans tematrio handlar om Augustprisvinnare, sådana man läst eller vill läsa. När jag började titta på listan så visade det sig att jag faktiskt läst flera stycken så jag väljer att tipsa om de jag tyckte om.

1. Livets ax av Sven Delblanc. Jag har varken förr eller senare läst något av samma författare men den här är riktigt bra. Det är en skildring av Delblancs tidvis hårda uppväxt både här och i Kanada.

2. Skraplotter av Kerstin Ekman. Sista delen i serien Vargskinnet. Här knyts säcken ihop kan man säga med Myrten, Risten och Ingefrid.

3. Populärmusik från Vittula av Mikael Niemi. Behövs det någon närmare presentation? Jag skrattade så jag grät när jag läste den första gången, det kan jag fortfarande göra. Speciellt den delen om hur litet Skåne faktiskt är (det fattade jag inte själv riktigt förän jag åkte dit). Jag känner ju igen massor av det som beskriv i boken och det beror nog inte bara på att jag är från Tornedalen utan jag tror att mycket kan kännas igen på små orter eller samhällen.

Jag skulle kunna tipsa om fler, jag har visst läst rätt många ändå, men jag återgår till min muffins och kaka som en av mina kollegor kom med i en liten låda till mig idag. Vem kunde tro att zucchini i muffins kunde vara så gott? Det är underbart gott kan jag säga, tack!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar