lördag 22 oktober 2011

Världens lyckligaste folk

Av Lena Sundström. Jag fick låna boken av en kollega som tyckte att jag skulle läsa den. Kollegan undervisar i SO-ämnena och vet att jag är intresserad (skulle gärna själv undervisa i åtminstone historia om det gavs möjlighet).

Lena beskriver Danmark och Dansk folkepartis relativt stora framgångar. Den är roligt skriven och mer än en gång skrattade jag högt. Samtidigt är det en i mitt tycke otäck framtidsvision om Sverigedemokraterna når samma framgångar här som Dansk folkeparti nått i Danmark.

Man får möta både politiker, medborgare och invandrare och deras syn på läget i landet. Speciellt intressant tyckte jag det var med middagen hos Madsens som är medlemmar i partiet men bor i en kommun som knappt har några invandrare och antagligen inte de problem som partiet anser att invandrarna för med sig. Och så får man en lite annan version av händelserna kring Muhammedteckningarna. Läs om du är samhällsintresserad.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar