onsdag 2 november 2011

Bokalfabet Q

Den här veckan är det svårt, q är ju ändå en rätt onödig bokstav.

Quisling
Jag tänker bara på den där karikatyren över den första Quisling som finns i alla läroböcker i historia. Det betyder väl någon typ av förrädare eller kanske landsförrädare. På något vis tänker jag på sagan om ringen och Smeagol som lovar att leda Frodo (och han den där andra som jag inte minns namnet på) till det där stället som jag inte heller minns namnet på. Smeagol försöker ju flera gånger ta ringen, det kanske kan klassas som en Quisling?

Qvar
Betyder det kvar? Eller vad är det? Kollade i SAOL på nätet och där fanns det inte med. Jag tänker mest på kvarg men det är nog för att jag är hungrig.

Qvint
Jag passar nog på den här.

Quorn
Borde ju vara en bok om en vegetarian. Kommer däremot inte på någon enda nu givetvis. Om inte en kokbok räknas?

Qaida
Terrorism var det. Inte en enda kommer jag på, läser nog inte så mycket om terrorism faktiskt.

En karaktär på Q.
Den enda jag kommer på är Quasimodo. Har faktiskt Disney-filmen hemma, har tänkt se den vid ett lämpligt tillfälle. Den är dessutom lånad så tillfället borde ju snart vara här så att jag kan lämna tillbaka den.


En qulig favorit.
Vad som helst av Terry Pratchett och så Liftarens guide till galaxen. Sjukt roliga tycker jag.


2 kommentarer:

  1. Måste kanske försöka mig på den där liftaren ändå. Har gjort ett försökt men inte lyckats, men det var ju länge sedan.

    SvaraRadera
  2. Gör det, jag har läst den några gånger.

    SvaraRadera