torsdag 24 november 2011

A Clash of Kings

Av George RR Martin. Igår när jag satt och fyllde i den där enkäten så skrev jag ju att jag var på sida 800-någonting i ovan nämnda bok. Det visade sig vara två små kapitel kvar när jag läste ut den igår. Det är alltså det här som är nackdelen med att läsa på en läsplatta, man ser inte hur mycket det egentligen är kvar av boken. Jag ser ju hur många sidor det är kvar men rätt många av dem upptas av släktträd och annat. Så helt plötsligt var boken slut utan att jag var förberedd på det.

Givetvis är det nu bara att börja med nästa som händelsevis råkar finnas på läsplatta. De här böckerna är ju fullkomligt beroendeframkallande. Bästa bonusen är ju att en kollega läser samma serie (men är lite före mig) så att vi kan diskutera det på jobbet. Det är ju rätt sällan jag får möjlighet att diskutera böcker IRL med andra än elever. Enda minuset är att andra kollegor har en tendens att se ut som fågelholkar :-)

Jag vet inte vad jag ska skriva egentligen, de finns så mycket att fundera över. Men om jag siktar in mig på mina favoritkaraktärer, Tyrion, Arya och the Hound. Tyrion är en rolig och underfundig prick, han dyker upp i de mest oväntade situationer med de mest oväntade lösningar. Arya står för mycket av spänningen, hur ska det gå? Jag funderar ofta över om hon kommer att återförenas med sin familj och om de över huvud taget då  kommer att kännas vid henne (och känna igen henne). The Hound, som jag aldrig minns namnet på, är också rätt oväntad. Han vill inte vara riddare men ändå kanske ha en del privilegier. Han säger emot Joffrey men är ändå Joffreys hund. En streber kanske?

Ja, det är bara att läsa vidare ikväll.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar