onsdag 23 november 2011

En liten bokenkät


 Som jag hittade hos eller i Beas bokhylla. Kortade ner några av frågorna men annars ska den vara intakt.

1. Den värsta läsupplevelse du haft?
Det måste vara flugornas herre, tvingades läsa den i skolan och hatade den. Har absolut ingen lust att läsa den igen.

2. Vilken bok har påverkat dig mest hittills?
Väldigt svårt att svara på, har ingen aning faktiskt.

3. Har du läst någon bok som du blivit riktigt skrämd av?
Nej, läser sällan renodlad skräck.

4. Vad använder du som bokmärke?
Oftast en bit av det papper som funnits närmast till hand när jag slutat läsa. Kan vara ett kvitto, en handlingslista, reklam eller vad som helst.

5. När brukar du läsa?
När och var som helst. Varje morgon (just nu körkortsteori eftersom jag har planer på BE) och nästan varje kväll.

6. Vad var den första bok du läste?
Har ingen aning. Det första ord jag kommer ihåg att jag kände igen och "läste" var aktuellt, om ni kommer ihåg den gamla loggan för programmet (den var gul i alla fall).

7. Vad är bättre, pocket eller inbundet?
Pocket för det mesta eftersom jag gillar tegelstenar och de blir så tunga i inbundet format.

8. Vilken bok läser du nu?
Dead Reckoning av Charlaine Harris, A Clash of Kings av George RR Martin och Stalinin lehmät av Sofi Oksanen (den ligger dock lite på is).

9. Och vilken sida är du på?
Minns inte och har inte böckerna här men vet att jag är på 800-någonting i A Clash of Kings.

10. Brukar du lämna "kännetecken" i dina böcker?
Nej! Det skulle vara av misstag i sådana fall.

11. Påverkar titeln/omslaget dig om du överväger att läsa en bok?
Ja. Ser det tråkigt ut så läser jag sällan baksidan, har även hänt att jag lånat/köpt böcker som sett intressanta ut men visat sig vara bottennapp. Samma gäller titeln.

12. Sidantalet, då?
Nej, jag läser gärna tegelstenar. Läser dock mycket sällan noveller och det kanske är på grund av sidantalet?

13. Brukar du bläddra fram till sista sidorna för att få reda på slutet?
Ja, alltid. Om jag inte gör det så måste jag läsa i halsbrytande hastighet för att få reda på hur det går så fort som möjligt. Lugnare att läsa slutet direkt så kan jag koncentrera mig på innehållet.

14. Finns det någon bok du läst flera gånger?
Ja, rätt många faktiskt. Flera av Margit Söderholm och så har jag läst första delen av Diana Gabaldons serie några gånger, det gör jag om jag inte har något annat för mig.

15. Har du åkat ut för någon olycka som böcker varit orsaken till?
Nej, om man inte räknar att jag har tappat någon på tårna.

16. Brukar du sälja/ge bort din böcker eller klänger du dig maniskt fast vid dem, även om det är någon bok du inte gillar?
Jag ger sällan bort en bok, det är ju så fint att titta på dem i hyllorna :-) En som jag inte gillade skulle jag nog kunna ge bort men frågan är vem jag skulle vilja ge bort en dålig bok till? :-)

17. Tar du med dig boken du läser på toa?
Nej. Det känns inte värdigt en bok.

18. Just det, läser du i badrummet?
Nej, har inget badkar.

19. Har du något boksystem? Skriver du upp vad du läser/vill läsa/vill köpa osv? Skriver du kanske till och med läsdagbok?
Jag skriver om nästan alla böcker jag läser här på bloggen. I övrigt skriver jag mest upp intressanta titlar som jag vill läsa. Har även en lista för sådant som jag vill köpa in till jobbet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar