torsdag 3 november 2011

Tematrio

Veckans tematrio handlar om skrämmande bra noveller och romaner. Det kan man ju tolka på olika sätt. Jag som inte läser så mycket skräck väljer att tolka det som att trion handlar om tre romaner som är skrämmande bra.

1. The Passage av Justin Cronin, den är skrämmande bra på flera sätt. Dels är det ju en typ av vampyrer som kan vara otäcka och så är det en skrämmande framtidsvision. Med all genmanipulation som förekommer idag så kanske vi sitter där i ett fort med strålkastare om några år.

2. Den svarta katten av Edgar Allan Poe. En otäck novell, det brukar mina elever också tycka.

3. En till blir svår att komma på. Men det får bli The Host av Stephenie Meyer. Inte så skrämmande men jag tyckte att den var väldigt bra (inte så puttenuttig som Twilight). Den kan också hamna i facket dyster framtid även om det givetvis blir rätt bra på slutet ändå.


2 kommentarer:

  1. The Passage har jag faktiskt tänkt läsa. När jag vågar.

    SvaraRadera
  2. Man behöver inte våga så mycket som att man måste hålla ut :-) Den är riktigt bra!

    SvaraRadera