lördag 5 november 2011

Var Hitler en demon?

Av Barbro Eberan. Den här fick jag låna av en kollega som läst och tyckt bra om den. Kollegan i fråga har jag gjort flera vfu-omgångar hos så hon vet att jag är historieintresserad och det här är en väldigt intressant och aktuell bok.

Jag är inte den som grottar ner mig i olika slag och taktik under krig så jag har inte läst så mycket om andra världskriget. Den här boken beskriver inte bara Hitlet utan även vad som hände sedan och hur andra världskriget (inte) bearbetades i Tyskland efteråt. Det är ju faktiskt ett trauma som lever kvar än idag.

Även Tysklands återförenande beskrivs och svårigheterna med det. Jag är för ung för att minnas murens fall så det är väldigt intressant för mig. Synen på andra världskriget var olika i öst och väst så det blev kollision på flera plan när landet återförenades. Boken tar upp allt det här på ett bra sätt och faller inte i fällan att inte beskriva Hitler för att inte förhärliga honom på något vis, vilket ju också är ett dilemma inte bara i Tyskland. Det är sakligt tycker jag. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar