fredag 16 december 2011

Nicholas Sparks

Vad är det med den författaren? Pausar lite för att googla om det är en pseudonym eller något sådant. Ja, det verkar vara en livs levande person som har skrivit väldigt många böcker. Det finns till och med lärarhandledningar att köpa.

Anledningen till att jag började fundera var att jag i somras läste A Walk To Remember som jag hittade på skolan där vi hade sommarskola och jag jobbade. Baksidestexten lät bekant och efter läsningen kom jag på att jag sett filmen, filmen var dessutom bättre än boken. På läsplattan hittade jag Dear John och tänkte att det kunde vara lättsamt efter att ha läst ut A Storm of Swords. Den var bättre än A Walk.. men jag kan inte påstå att den var särskilt bra.

Men i alla fall började fundera över hur hans böcker slutar. Är det alltid så att det slutar lite halvt olyckligt sådär? Om man nu känner för att läsa en sliskig kärlekshistoria ska de väl ändå få varandra på slutet, eller? Annars är det väl ingen poäng med att läsa den? Dessutom blir jag nyfiken på om det är så att alla filmerna är bättre än böckerna? Är det värt att försöka få tag i Dear John på DVD bara för att ta reda på det?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar