onsdag 28 december 2011

Våld. En historia om kärlek.

Av Joyce Carol Oates. Finns det något av Oates som inte är bra? Jo, Mörkt vatten gillade jag inte när jag läste den men nu efteråt så kommer jag ändå ihåg den som bra. Den här är i alla fall bra.

Titeln är motsägelsefull och jag funderar lite över det här med kärleken. Vilken kärlek är det egentligen det handlar om? Är det Dromoor som älskar Teena eller är det Bethies kärlek till Teena? Eller kanske alltihop? Våldet är jag i alla fall på det klara med var det kommer ifrån, det är mycket våld men som vanligt beskrivet på ett relativt lågmält och rakt-på-sak-vis. Vem det är som utför det är inte helt tydligt men det är ju trevligt att som läsare inte få allt serverat.

Jag blir dessutom sugen på att åka till Niagara Falls, något är det ju med det stället som är speciellt. Det ser ju väldigt häftigt ut på bild i alla fall.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar