tisdag 17 januari 2012

Bokalfabet

Veckans bokstav är w, en inte helt lätt bokstav.

Wallraffa - har inte läst en enda bok av herr Wallraff och inte heller om någon som wallraffar. Men det är spännande läsning tror jag.

Wannabe - också ett svårt ord. Någon ungdomsbok borde ju innehålla en karaktär som åtminstone av de andra ses som en wannabe. Problemet är att jag inte kommer på någon sådan bok.

Whisky - jag dricker ju aldrig alkohol så whisky är inget jag lägger märke till i böcker men kanske en engelsk deckare? Eller Främlingen av Diana Gabaldon, den utspelar sig ju i Skottland och de dricker faktiskt whisky ibland.

Wienerkorv - kan inte påminna mig om en enda bok som innehållit wienerkorv.

Weekend - Bridget Jones dagbok, hon åker ju på en weekendresa till något landsortshotell med han som inte är mr Darcy.

En karaktär på w, William Hamleigh från Svärdet och spiran. Här börjar jag och kollegan spåna på likheter mellan Svärdet och spiran och Game of Thrones.

Och till sist frågan om varför jag bloggar. Jag vet inte riktigt. Det är roligt att hålla reda på vad jag läst och gå tillbaka och se vad jag tyckt om olika böcker. Och så finns det en tanke om att svensklärare även bör skriva och inte bara läsa, det här är alltså min skrivdel. Jag tror att jag först började läsa Bokhora och sedan klickade mig vidare därifrån, enligt O var nog också en tidig läsfavorit. Det får bli två bokbloggstips, Schitzo-cookie som är en ny favorit och Fiktiviteter

2 kommentarer:

  1. Maken gillade verkligen Svärdet och spiran och nu håller han på med George Martins böcker. Är det alltså likheter? Intressant!

    SvaraRadera
  2. Ju mer man tänker på det desto mer likheter är det nog. Game of Thrones är ju dock lite mer (kanske ganska mycket) fantasy. Jättekul att spåna om!

    SvaraRadera