tisdag 24 januari 2012

Bokalfabet

Dags för den kniviga bokstaven x. Tror inte att jag kommer att fixa riktigt alla ord men jag gör ett försök.

Xylofon - ett instrument igen. Jag har fortfarande inte läst om någon musiker. Eller jo, The Blue Bard i A Feast for Crows.

Xenofobi - främlingsfientlighet. Svart flicka, vit flicka (eller om det var tvärt om) av Joyce Carol Oates, kanske inte. En annan bok som skulle kunna hamna här är Niceville.

Xantofyll - det är tydligen ett pigment i växters blad. En bok om växter alltså, jag har inte särskilt gröna fingrar så jag har inte heller läst så mycket växtböcker. Men om jag ni försöker mig på att koppla ihop xenofobi och xantofyll så får det bli med böckerna Queen och Rötter, plantager i amerikanska södern.

X-kromosom - det har vi ju alla åtminstone en av. Alltså kan ju vilken bok som helst passa in här så därför väljer jag en favorit eller snarare flera nämligen serien A song of ice and fire av George RR Martin.

Xylitol - det är ju väldigt populärt i Finland (tror att det faktiskt är en finsk upptäckt) och det finns stora förpackningar med xylitoltuggummin att köpa. En variant har Muminfigurer på förpackningen så mitt boktips här blir Det osynliga barnet.

En karaktär då, nu står det helt still. X-men är det enda jag kommer på. Jag har bara sett filmerna men de kanske har sin förlaga i en pappersserietidning?

Och så en bok skriven av en pseudonym. Den första jag kommer på är Carolyn Keene med Kitty-böckerna. Men de gillar jag inte särskilt mycket så något annat vore roligare att skriva om. Problemet är att jag tror att jag läst massor av böcker "skrivna" av pseudonymer utan att ha någon aning om det. Någon annan kanske kan tipsa mig?

1 kommentar:

  1. Åh Rötter, den läste jag om och om igen under tonåren. Kul också med kopplingen mellan Finland och xylotol!

    SvaraRadera