söndag 15 januari 2012

Sågspån och eld

Av Vibeke Olsson. Det här är tredje delen om Bricken och hennes familj. Den är precis lika bra som de två tidigare delarna, av en slump hittade jag den på bibblan och lånade. Jag hade ingen aning om att det fanns en del till.

Nu har Bricken i alla fall vuxit upp och har hand om hushållet, hon står dessutom för matlagningen åt några kostkarlar. En dag kommer Natan tillbaka till Svartvik vilket får olika slags följder. Bland annat arbetar Bricken en tid i Stockholm.

Jag gillar de här böckerna för att de känns nära geografiskt (även om jag har 60 mil till Sundsvall) på något vis, jag vet inte om det är det norrländska svårmodet? :-) Språket är jordnära på något vis, kanske det beror på det religiösa som på något nästan omärkligt vis finns med i hela boken. Författaren verkar tillhöra någon frikyrka så det förklarar nog Brickens religiösa funderingar och beskrivningarna av kapellet. Men det är fint ihopvävt med historien om Bricken och det intar inte huvudrollen. Det var först efter lite googling om författaren som jag började tänka på det. Läs oavsett religiös inriktning!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar