måndag 16 januari 2012

Tematrio

Veckans handlar om tre läsvärda skrivande svenskor.

1. På första plats kommer Vibeke Olsson som jag skrev om igår. Jag är svag för historiska romaner/böcker så det är mycket därför jag gillar romanerna om Bricken. Tydligen har hon skrivit något mer om romarriket som jag är lite nyfiken på.

2. Sedan väljer jag Margit Söderholm vars böcker inte verkar finnas i nytryck längre men på bibliotek och antikvariat finns de. Mina favoriter är de som utspelar sig i 1800-talets Hälsingland, Prostmamselln, Dit du går mfl. Med jämna mellanrum får jag för mig att läsa om dem, så så bra är dem. Minns att jag läste dem under gymnasiet redan och fastnade helt.

3. Till sist blir det Sigrid Combuchen (fattar aldrig hur man får dit prickarna ovanför u:et), jag har visserligen bara läst Spill - en damroman men jag gillade den.

Extra bonus blir Marianne Cederwall och hennes deckare.


2 kommentarer: