onsdag 25 januari 2012

Tematrio

Tre svenska klassiker den här veckan. Klassiker är väl kanske inte min favorit genre men jag gör ett försök.

1. Utvandrarna av Vilhelm Moberg. Vi fick läsa den i nian och jag läste alla delarna efter det, jag minns att jag tyckte jättemycket om dem så det vore kanske dags för en omläsning. Det är en sådan serie som jag skulle kunna ha i någon snygg utgåva i bokhyllan och läsa ibland.

2. Pengar av Victoria Benedictsson. Jag gillar Benedictsson och brukar regelbundet plåga elever med hennes texter. Fru Marianne finns som tv-serie om jag inte minns fel och den skulle jag vilja se.

3. Här tar inspirationen slut och jag drar till med Jerusalem av Selma Lagerlöf, jag är ganska säker på att jag haft med den i någon tidigare trio men den är ju faktiskt bra så det får gå.

2 kommentarer: