måndag 20 februari 2012

Bakhåll

Eller Rukajärven tie såg jag igår. Ambush heter den på engelska. Jag är inte riktigt säker på varför den heter Bakhåll på svenska, Rukajärvivägen hade väl varit ett bättre namn? Jag passerade en låda på Coop med tre DVD för 99 och kunde såklart inte låta bli att rota i den och så hittade jag den här.

Den utspelar sig under fortsättningskriget i sydöstra Finland/Karelen. En liten kärlekshistoria fungerar som en slags grund för berättelsen men tar inte över. En grupp (har ingen aning om militära termer) med en löjtnant i spetsen får i uppdrag att ta sig in på ryskt område för att se var fienden finns. Det skildras på ett realistiskt och ibland obehagligt sätt. Trots att filmen är nästan två timmar lång känns den inte långtråkig även om det är en del soldatförflyttning som visas. Den är snyggt filmad med mycket landskap och det gillar jag. Jag har aldrig hört talas om filmen tidigare men eftersom min morfar var soldat så fastnade den i handen och den visade sig vara sevärd. Efter lite googlande visade det sig att den är baserad på en bok av Antti Tuuri. Tror kanske att jag måste beställa den, det är så sällan jag hittar bra finska böcker (även om jag fick några bra tips av Bokbabbel här.)

En sevärd film och en kanske läsvärd bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar