onsdag 22 februari 2012

Bokalfabet

Nu har jag missat några bokstäver men är med igen. Veckans bokstav är alltså Ä.

Äpple - på något vis kommer jag att tänka på Lena Furbergs seriefigur Mulle. Han gillar ju i och för sig mest tulpaner men för en sådant ponnymatvrak är nog även äpplen något som slinker ner.

Ärlig - vem skulle det vara? Den var svår.

Äventyrlig - Sagan om is och eld av George RR Martin, det är ju ständiga äventyr. Del ett av TV-serien går på ettan ikväll såg jag. 

Äcklig - Flugornas herre, blev tvingad att läsa den på gymnasiet och minns att jag tyckte att den var vidrig.

Äktenskap - Fallen av Joyce Carol Oates, äktenskapet där är ju visserligen kort men det är ju ändå ett äktenskap och en bra bok.

En karaktär på ä. Jag kommer inte på någon över huvud taget. Inte ens ett efternamn.

Äntligen hade jag sagt om Astrid Lindgren fått nobelpriset i litteratur. Någon annan kan jag faktiskt inte komma på. Jo, en! Nu läste jag igenom listan över pristagare på wikipedia och kom fram till att Joyce Carol Oates inte fått det så då tycker jag att hon kan få det nu.

2 kommentarer:

  1. Joyce Carol Oates hade definitivt varit en värdig vinnare, då hade även jag ropat äntligen!

    SvaraRadera
  2. Jag var rätt säker på att hon fått det så jag blev lite förvånad när hon inte fanns med på listan.

    SvaraRadera