tisdag 7 februari 2012

Cirkeln

Av Mats Strandberg och Sara Bergmark Elfgren. Äntligen! Till sist har jag lyckats ta tag i att läsa Cirkeln, hade hem den i höstas men läsningen blev aldrig av då.

Det här måste vara en av de bästa svenska ungdomsböckerna någonsin. Jag hade nog slukat den i tonåren om den kommit ut då, jag läste den rätt snabbt nu också :-) Jag vet inte om jag ska orda något om innehållet, jag lär ju vara ungefär sist med att läsa den.

Jag gillar idén med att boken utspelar sig "på landet" eller utanför de allra största städerna i alla fall. Det känns som att det dyker upp fler och fler böcker som handlar om ställen utanför storstadsregionerna, men det kanske bara beror på att jag har börjat upptäcka de böckerna. Historien om tjejerna vävs ihop väldigt bra, från att inte känna och även ogilla varandra till att faktiskt bli (någon slags) vänner på slutet. Jag blev lite orolig när jag läste om den här Minoo-Max-grejen men även det redde ju ut sig väldigt snyggt. Läs!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar