fredag 24 februari 2012

Under the Dome

Jag erkänner, jag hade fel. Stephen King är inte inte bara konstiga skräckromaner i tegelstensformat. Jag ändrade mig ju lite redan när jag läste Carrie men nu har jag ändrat mig helt. Stephen King är ju bra!

Jag har ju varit lite fördomsfull och trott att allt han skriver om är i stil med Det som det var mycket hallå om någon gång när jag gick i grundskolan. Men det här är ju inte alls så som jag trodde. Det här är en riktigt, riktigt bra bok. Hur komman man ens på tanken att en stad ska bli "fast" under en kupol? Bara en sådan sak måste ju vara ett tecken på en bra författare.

Stephen King beskriver personerna deras handlande och orsakerna till deras handlande på ett väldigt bra sätt. Det känns liksom helt realistiskt det som händer under kupolen (om man bortser från hela kupolgrejen). Rennie är en av de karaktärer som känns väldigt verklig även om jag hoppas att det faktiskt inte finns sådana människor på riktigt. Till sist blir jag så förvånad över hur han lyckas hålla reda på alla de här karaktärerna, nästan alla stadens invånare beskrivs (känns det som i alla fall). Och att hitta på någon slags öden för alla och komma ihåg att nämna dem. Det är lite som Sagan om is och eld men ihopklämt till en enda bok.

Läs! Jag funderar allvarligt på att läsa något mer av King.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar