tisdag 28 februari 2012

Vredens druvor

Av John Steinbeck. Det här är en bok som jag har tänkt läsa under lång tid men det har inte blivit av förän nu. Jag tror dessutom att jag ska försöka mig på att läsa fler av hans böcker, dock inte Möss och människor. Den får jag obehagsrysningar av,  jag har nog förträngt det men tror att jag blev tvingad att läsa den någon gång i skolan. Pärlan har jag fått lyssna på i skolan, eller lyssnat på en del i alla fall och den kommer jag ihåg att jag gillade.

Jag gillar språket i Vredens druvor, eller om det är översättningen jag gillar? På något sätt kan jag höra den amerikanska dialekten i den svenska översättningen. Lättläst är den också fast den är tegelstenstjock.

I slutet när familjen kommer fram till Kalifornien så funderar jag mycket över hur man har (och kanske fortfarande) behandlat människor. Det är jättesvårt för mig att sätta mig in i hur de stora jordbruksbolagen tänkte, om vi sänker lönerna så kan vi sänka dem ännu mer sen när folk är riktigt desperata. På många sätt är det ju fortfarande en aktuell bok, människovärdet är väl kanske inte lika högt i hela världen. Läs!


2 kommentarer:

  1. Jag måste verkligen ta mig i kragen och läsa den. Har den hemma i bokhyllan :)

    SvaraRadera