söndag 11 mars 2012

Böcker på g.

Så var det dags för g.

Först ut är Gilgamesheposet som väl egentligen inte har någon författare. Jag har köpt den här när jag fick för mig att ha någon slags snabbkurs i språkhistoria, den är skriven på lertavlor ursprungligen. Den är lite svårläst men rätt bra, jag har dock inte läst hela utan bara delar ur den.

En något nyare bok är Guds barmhärtighet av Kerstin Ekman. En barnmorska flyttar till en liten by i jämtland och upplever en kulturkrock. Jag gillar den eftersom den utspelar sig under början av 1900-talet och jag gillar historiska romaner. Och så är farmor från jämtland så det är ytterligare ett plus. Kerstin Ekman är en av mina svenska favoritförfattare.

Sist är Bengt Ohlssons Gregorius som jag läste ungefär när den kom ut. Det är en slags version av Doktor Glas. Jag kommer ihåg att jag inte trodde att jag skulle tycka om boken och blev förvånad när jag gillade den.

Jag tror att jag fortsätter med bokhyllealfabetet men i en långsammare takt än nu under lovet. Det är faktiskt rätt roligt att rota i hyllorna och upptäcka sådant som jag inte läst på länge.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar